niedziela, 13 marca 2011

KAIZEN vs KAIKAKU


W terminologii Lean Management występują dwa rodzaje doskonalenia. Jednym z nich jest kaizen, który jest skierowany na powolne, lecz ciągłe ulepszanie . Kolejny rodzaj to kaikaku, który oznacza rewolucję, czy też radykalne wprowadzanie doskonalących zmian - często utożsamiane z innowacją, a więc raptownym wdrożeniem całkowicie nowego podejścia.
Istnieje wiele różnorodnych interpretacji słowa kaizen. Jedni nazywają go japońską filozofią działania, systemem bądź koncepcją zarządzania, inni „kluczem do konkurencyjnego sukcesu Japonii”, sposobem życia opierającym się na działaniu ludzi zmierzającym do nieustannej, ciągłej poprawy wszelkich procesów, zarówno w sferze prywatnej, jak i publicznej oraz biznesowej. Dosłowne tłumaczenie to „dobra zmiana” - kai (dobra) zen (zmiana). Powszechne jest również określenie - zmiana na lepsze. W Stanach Zjednoczonych znane jest pod skrótem CI pochodzącymi od Continous Improvement (ciągłe ulepszanie). Ponadto kaizen jest procesem rozwiązywania problemów . Warto podkreślić, że ciągłe doskonalenie będące istotą kaizen dotyczy produkcji, handlu, usług, działalności organizacji non-profit, i w końcu życia codziennego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz